Компанія Apple продає більше годинників, ніж вся швейцарська годинникова промисловість, але з цього приводу ніхто не переживає. Поки що!

У 2017 році компанія Apple повідомила, що продажі їх смарт-годинників в останньому кварталі року виявилися більшими, ніж у всіх представників швейцарської годинникової індустрії, разом узятих, перевершивши навіть таких гігантів, як Rolex і Swatch. Це стало приємним сюрпризом для творців гаджета, яких раніше критикували за невеликі продажу і недостатню практичність.

У Швейцарії існує безліч думок у зв'язку з новинами про зміну тенденцій на ринку годинників. Годинники протягом століть є символом невеликої альпійської країни, і експерти вважають, що швейцарці можуть або отримати вигоду з галасу навколо розумних годин і подолати кризу в галузі, або просто спостерігати, як годинникова індустрія руйнується зсередини.

"Очевидно, що Apple Watch досить успішні, хоча і стали продаватися зовсім недавно", - вважає Шилла Хуан Сун, глава відділу по управлінню капіталами і інвестиційними портфелями в компанії GAM Investments, що займається управлінням активами і що розташовується в Цюріху.

Експерти сумніваються, що Apple Watch і швейцарський годинник - конкуренти, оскільки у них різна цільова аудиторія. Велика частина швейцарської годинникової індустрії націлена на покупців сегмента люкс, що цінують нові технології, дизайн годинників і історію бренду. Їхні клієнти готові платити більше, щоб заявити про свій статус. Розумні годинники займають більш низький ціновий діапазон і в основному розглядаються як гаджети, які за вартістю відповідають більш дешевим моделям годинників.

"Хоча у швейцарської годинникової індустрії і ринку смарт-годинників існують проблеми між собою, вони не сильно знижують продажи друг у друга", - говорить Аріель Адамс, засновник і головний редактор блогу про годинник aBlogtoWatch.com.

 
Більш того, основний дохід Швейцарії приносять саме наручний годинник, а точніше, найдорожчі моделі класу люкс, обсяг продажів яких в кількісному вираженні не такий великий. "У вартісному вираженні швейцарська годинникова промисловість дійсно оцінюється досить високо, але якщо подивитися на кількість вироблених в країні годин, то стане ясно, що їх не так багато. Це пов'язано з тим, що швейцарські годинники користуються популярністю в основному в сегменті люкс ", - зазначає Хуан Сун.

Експерти вважають, що швейцарські годинникові бренди, замість того щоб бачити в розумних годинниках загрозу для їхнього ринку, повинні радіти нововведенню. Технології повертають популярність наручним годинником, адже після появи смартфонів молодь носить їх не так часто, як раніше. "Так що розумні годинники скоріше допомагають годинникової індустрії, ніж вбивають її", - говорить Хуан Сун.

Популярність смарт-годинників стане новою загрозою кризи в швейцарської годинникової індустрії?

 
Швейцарська годинникова промисловість існує з початку XVIII століття і славиться своєю історією і традиціями. Але ця галузь вже не в перший раз стикається з ситуацією, коли технологічний прогрес може стати для неї загрозою.

"Важливо пам'ятати, що це далеко не перший випадок, коли швейцарці виявилися в стані технологічного шоку", - говорить Райан Раффаеллі, доцент відділу організаційної поведінки в Гарвардській школі бізнесу, який вивчав швейцарський годинниковий ринок, коли в 1970-х роках на нього вплинула поява кварцових годинників на батарейках. І хоча перші прототипи кварцових годинників були винайдені в Швейцарії але, саме японці запустили їх промислове виробництво. За словами Раффаеллі, індустрія вижила, тому що швейцарським компаніям вдалося знайти краще, ніж в Японії, поєднання технологій і дизайну. Саме це перетворило кварцову загрозу в нові можливості для розвитку бізнесу.

Реклама Swatch 1980-х років.
"У 1983 році була заснована швейцарська компанія Swatch, яка випускає кварцові годинники на батарейках: в моделях Swatch поєднувалися краса і модні тенденції, яких так не вистачало японським годинниках - не естетичним, на думку самих покупців", - зазначає Раффаеллі. У 2008 році швейцарський ринок годинників відродився після кварцового кризи, і його продукція знову зайняла лідируючі позиції на ринку.

Незважаючи на те що в Швейцарії успішно впроваджували нові технології для задоволення потреб покупців, поява Apple Watch викликало деяке хвилювання. "Одні майстри висміювали можливості розумних годинників, інші захоплювалися досягненнями високотехнологічної індустрії, а треті відзначали, що у швейцарської годинникової промисловості є незаперечні переваги", - говорить Адамс.

Коли стартував продаж Apple Watch, генеральний директор TAG Heuer Жан-Клод Бівер заявив, що йому не подобаються ці годининики. Глава компанії вважає, що гаджети, якими б привабливими вони не були, не можуть мати таку ж художньою цінністю, як годинник. Аріель Адамс підтримує таку точку зору.

На думку експертів, високотехнологічні компанії використовують більш глобальний підхід як при продажі своєї продукції, так і в управлінських процесах. А на швейцарську годинникову індустрію дуже сильно впливає прихильність своїх громадян традиціям, що не дає їй йти в ногу з часом.

Майстерня Jaeger-LeCoultre в 1866 році.
"Швейцарська годинникова промисловість - явище із зовсім іншої епохи, і вона сама собі ворог, - каже Адамс. - Виробники довіряють тільки своєї думки, тому, коли справа доходить до таких речей, як спілкування і впровадження нових технологій, вони не приймають чужу допомогу і поради. Швейцарці роблять відмінні годинники, але нічого іншого вони не виробляють ".

Проте в Швейцарії дуже цінують свій національний бренд. Саме тому для виживання всієї індустрії вже в наступному десятилітті годинникові майстри можуть вийти вперед в технологічною грі, вважають експерти.

"Годинникова індустрія для швейцарців важлива як в економічному плані, так і як символ усієї країни, - зазначає Раффаеллі. - Для багатьох годинник є втіленням всіх найкращих якостей швейцарської промисловості - точності і особливої ​​уваги до деталей. Це риси характеризують всю швейцарську торгівлю в цілому і дуже значимі для неї ".

Майстерня Vacheron Constantin на початку XX століття.
Якщо в галузі почнуться проблеми, це в першу чергу торкнеться менше дорогих швейцарських годинникових брендів, що випускають моделі в тому ж ціновому діапазоні, що і розумні годинникі. За словами експертів, ці компанії, побоюючись, що їх бізнес скоро опиниться під загрозою, теж стали активно впроваджувати функції гаджетів в свої продукти. Але ця тенденція поки не досягла потрібних масштабів, оскільки світова індустрія ще не знайшла стабільність, а швейцарці не працюють без чітких правил.

Але одне можна сказати напевно: швейцарські годинникові виробники все ще можуть отримати вигоду зі свого становища і статусу. Їм ще точно є що сказати.

"Швейцарська індустрія механічних годинників буде існувати завжди, тому що швейцарський годинник сьогодні асоціюються з високим статусом і розкішшю. А ці поняття для багатьох набагато важливіше, ніж прості функції визначення часу ", - говорить Раффаеллі.