Тимур Бараєв розповідає про годинникиякі врятували на початку 1980-хроків швейцарську годинникову промисловість і назавжди змінили філософію споживання.

Саме з цих годинників розпочалося відродження швейцарської годинникової промисловості після майже вбившої її кварцової кризи.

Рятівник Швейцарії, глава Swatch Group Ніколас Хайєк-старший не тільки об'єднав в 1983 році годинні групи ASUAG (Longines, Rado) і SSIH (Omega, Tissot) і спеціалізував годинникове виробництво, максимально оптимізувавши його, а й змінив ставлення до самих годиників.

Він зумів сформувати у європейського, а потім і світового споживача два досі актуальних переконання.

Перше зводиться до того, що краще японських годиників немає нічого в світі, але якщо ви хочете мати не просто годинник, а статус і імідж, то їх вам можуть дати тільки в Швейцарії.

А друге, ще простіше, випливало з першого: годинник - уже давно не прилад для визначення часу, а стильний аксесуар, який потрібно міняти під настрій і в залежності від часу доби.

До цього годинник купували практично на все життя, ну або в кращому випадку після школи, після інституту і при виході на пенсію. Зламати цей стереотип містеру Хайєк багато в чому допомогли ці маленькі годинники в пластиковому корпусі, які створили інженер Елмар Мок, годинникар Жак Мюллер і дизайнери Марліз Шмід і Бернар Мюллер.

Дизайнери Swatch Марліз Шміді Бернар Мюллер,1980-і роки.

 

Копійчаний корпус з пластика, якому можна надати будь-яку форму і забарвити в будь-який колір, плюс копійчаний механізм, який, якщо щось трапиться, потрібно не ремонтувати, а швидко замінити, і дуже дорога рекламна кампанія забезпечили годиникам колосальний успіх.

Багато в чому просуванню Swatch в маси сприяла також і оригінальна торгово-маркетингова стратегія. Намети Swatch, які в розмірах поступалися навіть газетним і тютюновим кіоскам, були всюди і на рівні підсвідомості вселяли людям ставлення до годинника як до журналу або цигарки.

Swatch були створені на базі самого тонкого (1,8 мм) кварцового механізму в світі Delirium Tremens (лат. "Біла гарячка"), який мав менше 30 деталей, а платформою йому служила пластикова (ну або металева) задня кришка корпусу годинника.

Swatch GB101 (Gent Black 101), одні з перших годинників Swatch, близько 1983 р

 

Енергоспоживання цього годинника можна вимірювати в нановат, тому однією батарейки часом вистачало на 5-6 років. 

Swatch користувалися таким успіхом, що їх назвали соціальним феноменом, а група містера Хайєка Société Suisse de Microélectronique et d'Horlogerie (SMH) в 1998-му була перейменована в Swatch - саме в честь моделі, яка врятувала Швейцарію.

Найперша модель, до речі, жива. До самої своєї смерті в липні 2010-го вона належала містеру Хайєк-старшому, і він практично не розлучався з нею, нітрохи не бентежачись, що на його зап'ясті по сусідству розташовувалися пафосні турбійони і хвилинні репетіри від Breguet і Blancpain.

Николас Георг Хайек.

 

Багато колекціонерів пропонували викупити цей історичний екземпляр, але мільярдера Хайєка в даному випадку цікавили не гроші, а пам'ять про революційні годинники.

У червні 2006-го, коли була випущена 333-мільйонна модель Swatch, в Лугано відбувся грандіозний фестиваль, на який зібралися кращі дизайнери, актори, художники, бізнесмени і політики світу. Всі вони мали за честь вшанувати Годинники, які змусили нас жити за своїми законами - законами, за якими ми живемо донині.

Марка Swatch продовжує розвиватися за канонами, закладеними містером Хайеком-старшим. Творці постійно експериментують з матеріалами корпусів. Нині вони робляться не тільки з пластика,  алюмінію і навіть стали.

Чотири роки тому Swatch справив чергову революцію, але вже в світі механічних годинників. Марка представила механічну модель Swatch Sistem 51 з дивовижно простим і надійним автоматичним механізмом, що складається всього лише з 51 деталі! При цьому збираються ці годиники не людиною, а автоматичним верстатом.

 

Механізм Swatch Sistem 51, що складається з 51 деталі.
 
 

 

Годинники з колекції Swatch Sistem 51: Sistem Gentleman, Sistem Aqua, Sistem Arlequin.

  

У числі багатьох яскравих робіт, розроблених для "найменшого в світі полотна", класичні Swatch Art Specials від Альфреда Хофкунста, Жан-Мішеля Фолона, Сема Френсіса, Міммо Паладіно, Міммо Ротелла, Нама Джуна Пайка, Нота Витала, Акіри Куросави і Педро Альмодовара .

Колекція Swatch & Art також поповнювалася художниками, чия творчість часто з'являється на подіумах наймодніших міст світу, від Парижа і Мілана до Лондона, від Токіо до Шанхаю.

Існує навіть Swatch Club - клуб колекціонерів і фанатів Swatch. З недавніх пір він вийшов в соціальні мережі і перетворився в глобальний проект. Є у марки власне Swatch.tv, яке інформує про нові моделі і описує новинки.

Swatch колекціонувати дуже складно через, постійне оновлювання модельного ряду. Але, як довів швейцарець Петер Блюм, справа ця може виявитися дуже вигідна. У 2011 році він продав свою колекцію на аукціоні в Гонконгу за 6,5 млн доларів.

 

Частина колекції Петера Блюма, що складається з 4370 позицій: близько 795 прототипів годиників, 187 варіацій годинників Swatch, 43 гібридних моделі, 2970 стандартного годинника Swatch і 363 лімітованих. Крім цього в колекцію включалися упаковки, постери, циферблати та ін.

 

А в 2015-му колекція годинників Swatch Dunkel з циферблатами, створеними різними художниками, на тому ж гонконгському аукціоні була продана за 6 млн долларов.